الگوریتم های گوگل یک سیستم پیچیده است که برای بازیابی داده ها از فهرست جستجوی آن استفاده می شود و فورا بهترین نتایج ممکن را برای یک پرس و جو ارائه می دهد. موتور جستجو از ترکیبی از الگوریتم ها و سیگنال های رتبه بندی متعدد برای ارائه صفحات وب رتبه بندی شده توسط ارتباط در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) استفاده می کند. در سال های اولیه خود ، گوگل فقط تعداد معدودی از به روزرسانی های الگوریتم های خود را انجام داد. اکنون ، Google هر ساله هزاران تغییر ایجاد می کند. اکثر این به روزرسانی ها به حدی اندک هستند که کاملا بدون توجه به آن می روند. (برای مطالعه بیشتر بر

الگوریتم های گوگل و تاثیر آنها بر سئو می توانید برروی لینک کلیک کنید.) اما بعضی وقت ها موتور جستجو به روزرسانی های اصلی الگوریتمی را نشان می دهد که تأثیر قابل توجهی بر SERP ها دارد که این الگوریتم ها عبارتند از :

نکته : SERPs ها مخفف Search engine results page هستند و به معنی صفحاتی اند که توسط موتورهای جستجو در پاسخ به پرس و جو توسط یک کاربر نمایش داده می شوند.

الگوریتم های گوگل

Fred یا الگوریتم فرد

الگوریتم گوگل فرد با هدف مبارزه با تکنیک های سئو کلاه سیاه، توسط گوگل ارائه شد. الگوریتم گوگل فرد سایت هایی را که دارای تبلیغات زیاد یا محتوای بی ارزش یا بک لینک های بی کیفیت و نامعتبر هستند را مورد هدف قرار می دهد و آن ها را جریمه می کند. الگوریتم فرد (Fred ) جدیدترین و آخرین الگوریتم گوگل است و تنها وب  سایت هایی را تحت تاثیر قرار می دهد که به دستور العمل های وبمستر تو توجه نکرده اند. الگوریتم گوگل فرد همانند سایر الگوریتم های گوگل، وب سایت ها را تشویق به تولید محتوای با کیفیت می کند. بهترین راه برای اجتناب از جریمه گوگل فرد، تولید محتوای با کیفیت و معتبر در سایت است. 

طراحی سایت کاربرپسند بر پایه تولید محتوای خوب و قدرتمند می تواند باعث عدم جریمه شدن سایت توسط گوگل فرد شود. در کل، می توان گفت الگوریتم گوگل فرد بر روی محتوای خوب و باکیفیت تمرکز ویژه ای دارد و وب سایت هایی که دارای محتوای خوب و معتبر هستند را در رتبه بندی گوگل ارتقا می دهد و جایگاه بهتری را به آن ها می دهد.

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟

به طور کلی و با زبان ساده به استفاده از تکنیک های مورد قبول الگوریتم های گوگل برای بالا رفتن رتبه سایت یا همان بهبود سئوی سایت، سئوی کلاه سفید میگویند و برعکس آن را سئوی کلاه سیاه گویند. (یعنی استفاده از تکنیک هایی که منسوخ شده یا الگوریتم ها را گول میزند که استفاده از این روش منجر به جریمه شدن سایت می شود)


الگوریتم Intrusive Interstitials Update 

interstitials ntrusive در واقع تبلیغات پاپ آپ هستند. آنها تمایل دارند که بیشتر یا تمام صفحه را مسدود کنند و منجر به یک تجربه بد کاربر برای دسک تاپ و کاربران تلفن همراه شود. اگرچه اکثر صفحات اکنون دارای متن و محتوا در صفحه هستند که بدون بزرگنمایی قابل خواندن است ، اما اخیراً نمونه های بسیاری را مشاهده کرده ایم که این صفحات دارای interstitials مزاحم برای کاربران هستند. در حالی که محتوای اصلی در صفحه موجود است و در دسترس است که توسط آن نمایه شود توسط Google ، این محتوا ممکن است توسط بینابینی بصری پنهان شود. این می تواند کاربران را ناامید کند زیرا آنها قادر نیستند به آسانی به محتویاتی که انتظار داشتند در هنگام جستجو ضربه بزنند دسترسی پیدا کنند.صفحاتی که بینابینی های مزاحم را نشان می دهند، نسبت به سایر صفحاتی که بلافاصله در دسترس محتوا هستند، تجربه ضعیف تری را به کاربران ارائه می دهند. این می تواند در دستگاه های تلفن همراه که صفحه نمایش اغلب کوچکتر است، مشکل ساز باشد. برای بهبود تجربه جستجوی تلفن همراه ، پس از 10 ژانویه 2017 صفحاتی که محتوا به راحتی در دسترس کاربر در نتایج جستجوی تلفن همراه نیست، ممکن است به درجه بالایی نرسد. درواقع الگوریتم Intrusive Interstitials Update سایت ها را از این نظر بررسی و رتبه بندی میکند.


Mobilegeddon یا الگوریتم موبایل گدون

الگوریتم Mobilegeddon جدیدترین الگوریتمی است که از طرف گوگل معرفی شده و در حال راه اندازی می باشد ولی فعلا کاملا راه اندازی نشده است. الگوریتم Mobilegeddon در حال ساخته شده و در حال تست بر روی کشور های محدودی است و پس از دریافت نتیجه و اصلاح آن راه اندازی خواهد شد. هدف اصلی الگوریتم Mobilegeddon حذف تمامی وب سایت هایی است که قابلیت نمایش بر روی موبایل و تبلت ها را نداشته باشند.

برای اینکه سایت شما در این دسته از سایت ها قرار نگیرد باید این امکانات را فراهم نمایید:

  • از فایل ها یا ابزار هایی مثل فلش که برای موبایل ها و تبلت ها کاربرد ندارد استفاده نشود.
  • ربات گوگل باید قابلیت دسترسی صد درصدی به فایل های css و js شما داشته باشد.
  • سایت شما باید دارای طراحی ای واکنش گرا یا اصطلاحا ریسپانسیو باشد. (جهت آشنایی بیشتر با

    طراحی سایت رسپانسیو می توانید برروی لینک کلیک کنید)

  • قراردادن لینک های صفحاتتان در فاصله ای که کاربران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.
  • تعیین اندازه متن ها به طوری که خوانا بوده و نیازی به بزرگ نمایی نداشته باشند.


RankBrain یا الگوریتم رنک برین

رنک برین یا رتبه بندی با هوش مصنوعی، الگوریتم جدید گوگل مبتنی بر یادگیری مداوم است که به گوگل کمک میکند نتایج جستجو را براساس رفتار کاربران بهینه سازی کند. تصور کنید که شما عبارت

بهینه سازی سئو را در گوگل جستجو میکنید و لینک یکی از مقالات سایبرگایز را در رتبه چهارم گوگل مشاهده میکنید. روی این لینک کلیک کرده و به صفحه وارد میشوید در این مسیر گوگل رفتار شما را آنالیز میکند که اگر شما در این صفحه پاسخ مورد نظر خود را پیدا کنید و دیگر در گوگل به دنبال همین عبارات یا عبارات مشابه نباشید الگوریتم rankbrain یک امتیاز مثبت برای صفحه ای که به آن وارد شدید در نظر میگیرد و با تکرار این سناریو جایگاه آن صفحه در نتایج گوگل را بهبود میبخشد.

RankBrain از هوش مصنوعی برای جاسازی مقادیر زیادی از زبان نوشتاری در موجودات ریاضی به نام بردارها استفاده می کند که کامپیوتر قادر به درک آن است. اگر RankBrain کلمه یا عبارتی را که با آن آشنایی ندارد ، می بیند ، دستگاه می تواند حدس بزند که چه کلماتی یا عباراتی ممکن است معنای مشابهی داشته باشد و نتیجه را بر این اساس فیلتر کند ، و آن را در پردازش سؤالات جستجوی قبلاً دیده نشده موثرتر می کند. RankBrain تنها هوش مصنوعی زنده است که Google در نتایج جستجوی خود استفاده می کند. در حالی که گوگل برای یادگیری الگوریتم ها از یادگیری ماشین استفاده می کند ، هوش مصنوعی در طبیعت استفاده نمی شود - و به دلایل خوبی. اگر جستجو خراب شود ، مهندسان Google هیچ سرنخی برای رفع آن ندارند. RankBrain سومین سیگنال رتبه بندی مهم Google است. 


Panda یا الگوریتم پاندا

پاندا، نام رسمی الگوریتم گوگل است که برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد. الگوریتم پاندا زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدنِ محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند. با معرفی الگوریتم پاندا وبسایت‌هایی که به واسطه محتوای بی‌کیفیت در معرض خطر جریمه قرار داشتند، با اضافه کردن محتوای با کیفیت، حذف کلمات زائد و توجه به بهبود تجربه کاربری و خوانایی محتوای صفحات، نسبت به اصلاح و بازسازی صفحات خود اقدام کردند. گوگل با معرفی این الگوریتم معیاری برای طبقه بندی میزان کیفیت صفحات منتشر کرد. این معیارِ تعیین کیفیت، بر اساس میزان رضایت کاربر در نظر گرفته شد و به سرعت به یکی از عوامل اساسی در رتبه‌بندی نتایج جستجو تبدیل گشت.


Penguin یا الگوریتم پنگوئن

پنگوئن الگوریتمی بود که سایت های بسیاری را به پنالتی و حذف از نتایج جستجو دچار کرد و سایت های بسیاری را از صفحات آخر به اول و بالعکس از صفحات اول به آخر برد. مدتی پس از قطعی شدن نتایج حاصل از تغییرات الگوریتمی پنگوئن گوگل اعلام کرد که این الگوریتم نزدیک به ۳ درصد از نتایج را تحت تاثیر خود قرار داده است. مهم ترین آپدیت این الگوریتم تا کنون آپدیت دوم این الگوریتم بود که در تاریخ ۲۵ می همان سال شروع به کار کرد و بیش از ۱۰ درصد از نتایج کل گوگل را تحت تاثیر خود قرار داد و این الگوریتم به موارد زیر حساس می باشد که این موارد شامل :

  • لینک های اسپم
  • محتوا ضعیف و تکراری
  • بهینه سازی بیش از حد
  • استفاده از روش کلاه سیاه
  • خرید و فروش لینک
  • رعایت نکردن اصول لینک بیلدینگ و چگالی بالا آنکر تکست
     


Hummingbird یا الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار دقیق‌‌ترین و سریع‌‌ترین الگوریتم گوگل، بعد از گوگل پاندا و گوگل پنگوئن، در سال 2013 به جمع خانواده بزرگ گوگل پیوست. مرغ مگس خوار یا Hummingbird برای بهبود نتایج جستجو به کمک پاندا و پنگوئن آمده است. اگر به یاد داشته باشید، در سال‌هایی نه چندان دور که الگوریتم‌های گوگل هنوز تا این حد هوشمند نبودند، رسیدن به پاسخ سوال شما اصلاً به این سادگی نبود. به عنوان نمونه، ممکن بود که عبارت یا سوال خود را در گوگل جستجو کنید، اما اولین نتایجی که به شما نشان داده می‌شدند صفحات اسپم و نامرتبط باشند. این سایت‌ها با استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه قصد گول زدن گوگل و کاربران را داشتند. وقتی اولین نتیجه گوگل را باز می‌کردید ده‌ها یا حتی صدها پاپ‌آپ تبلیغاتی آزاردهنده با روان شما بازی می‌کرد. و به طور کلی با آمدن این الگوریتم این اتفاق دیگر برای کاربران نمی افتد و تمرکز اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار روی عبارات جستجو شده توسط کاربر است، این عبارات را به طور کامل تجزیه و تحلیل  می‌‌کند و باعث می‌‌شود کاربران در کمترین زمان ممکن به پاسخ سوالاتشان برسند.


Pigeon یا الگوریتم کبوتر

به طور کلی الگوریتم کبوتر سعی می‌کند نتایج جست و جو را هرچه بیشتر جزئی و شخصی سازی بکند و معیارش هم برای این کار، موقعیت مکانی شما و نیز فاصله فیزیکی شما با عبارت مورد نظرتان است. پیش از معرفی الگوریتم کبوتر جای خالی نوعی از محتوا احساس می‌شد و آن چیزی نبود جز موقعیت مکانی یا لوکیشن! اما برای اینکه گوگل بتواند از محتوای جدید خود (موقعیت مکانی) به درستی استفاده کند و بهترین نتایج را در اختیار کاربر  قرار دهد، الگوریتمی ساخت و نام آن را کبوتر گذاشت. درواقع وقتی شما در گوگل سرچ کنید "کتابخانه های بزرگ" اولویت نمایش گوگل برای شما با کتابخانه هایی است که به لوکیشن شما نزدیکتر می باشند.


الگوریتم Payday 

اساس عملکرد الگوریتم Payday در برخورد با سایت های است که از کلمات کلیدی پرکاربرد به عنوان اسپم استفاده می‌کنند است. این عبارات کلیدی اسپم شامل اصطلاحات مانند کازینو، وام و …. را شامل می‌شود. اسم این الگوریتم از نوعی خاصی وام که در کشور ایالات‌ متحده آمریکا بنام payday loan معروف است گرفته شده است و برای مقابله با سایت های اسپم در این زمینه است.


الگوریتم EMD یا Exact Match Domain

EMD به معنای معرفی دامنه با همان  نامه واژه کلیدی است. برای مثال  دومین sitedesgin-co.com ترجمه انگلیسی واژه کلیدی طراحی سایت است و باعث کسب امتیاز مثبت می شود. لازم به ذکر است که این مطلب از سمت گوگل اعلام نشده و بر اساس تجربه ی متخصصان سئو بیان شده است. بسیاری از افرادی که در حوزه ی سئو فعالیت می کنند  اغلب موارد را که به انتشار میرسانند بر اساس تجربه های خودشان بیان می کنند . برای مثال بسیاری از سئو پردازان باور دارند که اگر سایتی را بر روی سروری قرار دهند که بر روی ان سرور تعداد کمی سایت قرار داشته باشد آن سایت بهتر نتیجه می دهد این موضوع و عمل حرف غلطی نیست اما به علت تاثیر پارامتر دیگری این اتفاق می افتد چرا که هر چه تعداد سایت بر روی سروری بیشتر باشد آن سرور کندتر عمل می کند و برای گوگل تعداد سایت ها هیچ اهمیتی ندارد و پارامتری برای بررسی این موضوع در نظر نگرفته است و تنها به سرعت بارگذاری سایت و صفحات سایت اهمیت می دهد.


الگوریتم Page Layout

توجه بیشتر به محتوای صفحات و همین فاکتورهای پیشرفته تر سئو داخلی با ظهور الگوریتم پاندا در سال 2011 بیشتر احساس شد. اما گوگل در 19 ژانویه سال 2012 و با انتشار الگوریتم Page Layout به اجرای رسمی این مسئله پرداخت. الگوریتم Page Layout وبسایت هایی که دارای تبلیغات بسیاری در ابتدای صفحه بودند را هدف گرفت. این تبلیغ ها موجب میشدند که کاربر اسکرول زیادی را انجام دهد تا به محتوای اصلی صفحه برسد. گوگل اعلام کرد که این الگوریتم نهایتا بر روی 1 درصد سایت ها تاثیر گذاشته است. اما این مسئله موجب شد که آنها به تغییر طراحی سایت بپردازند تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند. این به روز رسانی شامل تبلیغات پاپ آپ یا چسبان نبود. با چهار به روز رسانی که این الگوریتم در طول دوره حیات خود داشته است تصور می رود که تغییرات عمده ای را می بایست ایجاد کرده باشد، اما تنها کمتر از یک درصد وب سایت های جهان در هر به روز رسانی، تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفته اند. این تغییرات در گوگل تنها بر روی وب مسترهایی تاثیر گذاشت که به تبلیغات بیش از حد در قسمت های بالای صفحه می پرداختند. از جهتی این به روز رسانی برای آنها مفید نیز بود، چرا که موجب تغییر در ذهنیت آنها نسبت به حجم تبلیغات منتشر شده در سایت شد. مت کاتس در توضیحات بیشتری گفته است که این الگوریتم کاری به وبسایت هایی که میزان تبلیغاتشان در حد نرمال است ندارد. اما بر روی سایت هایی که میزان بارگذاری تبلیغات بالای صفحه آنها بخش اعظمی از زمان بارگذاری صفحه را به خود اختصاص می دهد را جریمه می کند. همچنین سایت هایی که پیدا کردن محتوای اصلی صفحه در انبوهی از تبلیغات کار بسیار سختی می باشد نیز ممکن است تحت جریمه قرار گیرند. مدیریت حجم تبلیغات از دید بسیاری از وبمسترها، کار دشواریست. برای بسیاری از سایت ها نیز تنها منبع درامد سایت همین تبلیغ ها هستند. اما استفاده زیاد از تبلیغات نیز عواقبی مانند جریمه شدن در بر دارد.

نکته آخر درباره Page Layout :

پاک کردن تبلیغات از بالای صفحات سایت به معنی کاهش درامد سایتتان نیست. در حقیقت اگر به صورت دقیق تری به الگوریتم Page Layout نگاهی کنیم متوجه میشویم که این الگوریتم در راستای برنامه ریزی گوگل برای در اولویت قرار دادن ایندکس موبایلی صفحات است. گوگل به واسطه این الگوریتم به ما هشدار داد که بررسی مجددی در نحوه ارائه تبلیغات سایت، از جمله برای دستگاه های موبایل داشته باشیم. با کوچکتر شدن اندازه صفحه نمایش، کاربر مجبور به چندین اسکرول برای رسیدن به محتوای اصلی صفحه است. بدون وجود تبلیغات در بالای صفحه تجربه کاربری بهتری از وبسایت در دسکتاپ و دستگاه های موبایل ایجاد می گردد.

الگوریتم گوگل


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها